A home office, azaz a távmunka egyre népszerűbbé válik a modern munkaerőpiacon. Ami számos előnnyel járhat, azonban új kihívásokat is tartogat a munkáltatónak és a munkavállalónak is egyaránt pl. munkavédelem tekintetében.
Korábban, egy délelőtt alatt, minden munkavállaló egyidőben és térben részesülhetett munka- és tűzvédelmi oktatásban. Bár nem tűnik ilyen egyszerűnek, de az otthoni munkavégzés során is kötelező biztosítania a munkáltatónak a biztonságos munkavégzést és a megfelelő munkaeszközöket ugyanúgy, mintha irodában dolgoznának a munkavállalók. Beleértve például a széket, az asztalt és a világosítást. Valamint rendelkezni kell kockázatértékeléssel is, amit a munkáltató által megbízott munkavédelmi szakember készít el most már együttműködve az üzemorvossal. Ebben az esetben a szakember felméri a munkavégzés helyszínét és annak körülményeit, kockázatait.
Az otthoni munkavégzés során jelentkező kockázatok közé tartoznak például a munkavállalók egészségi állapotára ható kockázatok, az ergonómiai kockázatok, a tűzvédelmi kockázatok, az elektronikus adattovábbítás kockázatai és más, a munkavégzési körülményekből eredő kockázatok. A kockázatértékelés célja, hogy azonosítsa ezeket a kockázatokat, és lehetőséget adjon a munkáltatóknak arra, hogy megfelelő intézkedéseket hozzanak a kockázatok csökkentése érdekében.
Teendők home office esetében:
• Munkaszerződésben rögzíteni szükséges a részleges távmunkavégzés alapvető szabályait, kiemelve azt, hogy a munkavállaló otthonában pontosan hol történik a munkavégzés.
• A biztonságos munkakörnyezetet meg kell teremteni, kockázatértékeléssel rendelkezni kell.
• Erősen ajánlott biztosítani a munkavállalónak az otthoni munkára vonatkozó munkavédelmi és tűzvédelmi oktatást.
• Home office megfelelőség ellenőrzése szakember által.